Pozycjonowanie, czy Google AdWords

Uruchamiasz stronę internetową, pojawiasz się po raz pierwszy w sieci, a nikt wcześniej nie słyszał o firmie poza lokalną społecznością. Twoim założeniem jest pojawienie się w najpopularniejszej wyszukiwarce Google i osiągnięcie wysokich wyników na wyrażenia powiązane z działalnością prowadzonej firmy. Z pomocą przychodzą dwa rozwiązania – pozycjonowanie strony i kampania reklamowa w Google AdWords. Z czego skorzystać? Jakie możesz osiągnąć efekty? Odpowiedź na te pytania oraz inne znajdziesz w krótkim poradniku poniżej.

Linki sponsorowane AdWords

Główną zaletą kampanii AdWords jest możliwość dotarcia do znacznej grupy klientów w bardzo krótkim czasie, praktycznie zaraz po uruchomieniu strony. Wystarczy wybrać odpowiednie wyrażenia kluczowe powiązane z tematyką strony i można uruchomić kampanię, a jej efekty powinny pojawić się w najbliższych godzinach, w wynikach wyszukiwania. Warto przy tym pamiętać, że takie rozwiązanie jest krótkotrwałe, dlaczego? Uruchomienie kampanii oraz jej utrzymanie wymaga regularnego zasilania konta. W tym modelu marketingu internetowego płatność naliczana jest za CPC, czyli według określonej stawki Google pobiera opłatę za każde kliknięcie w Twoją reklamę. Jeśli chcesz błyskawicznie pojawić się w wynikach i szybko dotrzeć do wielu klientów przykładowo prowadząc akcję promocyjną, ten model zdecydowanie będzie skuteczniejszych niż pozycjonowanie serwisu.

Warto dodać, że prowadząc kampanię linków sponsorowanych sami ustalamy jaki będzie budżet dzienny, tygodniowy czy miesięczny dla wybranych słów kluczowych. Ponadto co najważniejsze – płacimy tylko i wyłącznie za efekty, czyli pozyskanego klienta, który pojawi się w naszym serwisie poprzez kliknięcie w reklamę Google AdWords. Wszystkie działania są odpowiednio raportowane w panelu AdWords m.in. dla każdego wyrażenia można sprawdzić: maksymalna stawka CPC, kliknięcia w reklamę, wyświetlenia reklam, CTR, średnie CPC, całkowity koszt kliknięć, średnia pozycja czy konwersja. Linki sponsorowane w każdej chwili możemy edytować, dodawać, usuwać oraz optymalizować, aby zwiększyć skuteczność prowadzonej kampanii.

Pozycjonowanie

Głównym założeniem tego właśnie modelu marketingu jest osiągnięcie jak najwyższego miejsca w naturalnych (inaczej mówiąc organicznych) wynikach wyszukiwania Google. Przypomnijmy, że na pierwszej stronie pojawia się zazwyczaj od 8 do 10 wyników wyszukiwania dla danego zapytania wpisanego przez użytkownika. Zatem celem jest pojawianie się właśnie w tym gronie dziesięciu stron, gdyż musisz mieć świadomość, że około 90% użytkowników nie przechodzi na drugą stronę wyników.

Pozycjonowanie, mimo że jest czasochłonne to w efekcie jest długotrwałe. Osiągnięte wysokie wyniki w pozycjonowaniu zazwyczaj utrzymują się długo i co najważniejsze nie ma na to wpływu regularne zasilanie konta. Dodatkowym atutem jest możliwość promocji całego serwisu, a nie wybranych tylko wyrażeń po których dostanie się do strony użytkownik tak jak jest to w przypadku linków sponsorowanych.

Czy pozycjonowanie jest lepsze niż AdWords?

W tym miejscu warto także dodać, że świetnym rozwiązaniem jest prowadzenie równolegle obu rozwiązań, które wzajemnie się uzupełniają. Przechodząc jednak do porównania i patrząc długofalowo na działania marketingowe to jednak pozycjonowanie przeważa nad kampanią AdWords z kilku względów. Między innymi to właśnie pozycjonowanie, mimo iż jest procesem długotrwałym i na wyniki możemy czekać nawet kilka miesięcy, to jednak w dłuższej perspektywie przynosi znacznie większe efekty i zyski od kampanii linków sponsorowanych.

Kolejną kwestią przemawiającą na plus za pozycjonowaniem jest poniesiony koszt oraz czas. Jeśli chcemy pojawić się w linkach sponsorowanych musimy za każde kliknięcie w reklamę zapłacić, a przy pozycjonowaniu nie płacimy za kliknięcia po osiągniętym efekcie. Czas zarówno musimy poświęcić na pozycjonowanie jak i linki sponsorowane, ale to jednak przy kampanii musimy czuwać, optymalizować, poprawiać skuteczność, szukać nowych fraz czy zasilać konto.

Pozycjonowanie ma też swoje minusy jakim jest przede wszystkim czas na osiągnięcie efektów. Tutaj trzeba czasami uzbroić się mocno w cierpliwość, gdyż efekty na trudne i konkurencyjne wyrażenia kluczowe mogą przyjść po kilkunastu miesiącach lub w ogóle. Dodatkowo podobnie jak przy kampanii AdWords na pozycję w linkach sponsorowanych ma wpływ kilka czynników (m.in. cena za kliknięcie), tak przy pozycjonowaniu na ranking strony w wynikach wyszukiwania ma wpływ znacznie więcej czynników (około 200).

Resumując - Google AdWords czy pozycjonowanie?

Linki sponsorowane będą zdecydowanie odpowiednim rozwiązaniem dla firm, które są nastawione na szybką promocję wybranych usług lub produktów. Warte rozważenia jest wykorzystanie linków sponsorowanych w początkowej frazie prowadzonej działalności, tak aby pozyskać pierwszych użytkowników/klientów i zweryfikować trend panujący w wyszukiwarce. Jednakże to pozycjonowanie jest lepszym rozwiązaniem dla marketingu lokalnego, sklepów internetowych czy firm z szerokim zakresem usług. Efekty pozycjonowania są długotrwałe i z czasem bardziej opłacalne niżeli linki sponsorowane.

Polecamy

Ostatnie artykuły