Jak zacząć działania w Social Media

Social media czyli media społecznościowe odgrywają aktualnie coraz większą rolę w procesie budowania wizerunku firmy razem z pozycjonowaniem. Przyjęło się nawet stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w Social Media to… nie istniejesz. Odpowiednio prowadzone działania marketingowe pozwolą na zbudowanie więzi z klientami, co w efekcie będzie przynosić firmie wiele korzyści. Jak działać w Social Media i od czego tak naprawdę zacząć? O tym poniżej.

Znajomość najpopularniejszych serwisów społecznościowych

Oczywiście, nie da się działać w mediach społecznościowych nie znając działania najpopularniejszych z nich. Najlepszą drogą do zrozumienia jak działa każdy z portali jest… korzystanie z niego w celach prywatnych! Zmiany w serwisach wprowadzane są bardzo dynamicznie, dlatego warto podążać za nowościami i testować nowe funkcje.

Strategia działań

Jeśli chcemy, by działania które będą podejmowane przyniosły oczekiwane skutki potrzebna jest nam strategia działań. Jej przygotowanie to najważniejszy krok, którego zdecydowanie nie powinno się pomijać. Dobrze przygotowana strategia powinna:

  • określać cele które chcemy osiągnąć. Przykładowym celem do osiągnięcia może być zwiększenie zasięgu swojego produktu czy usługi. Im więcej osób dowie się o tym co oferujemy, tym większa szansa na zdobycie zainteresowania ze strony użytkownika, a ostatecznie sprzedaż produktu lub usługi.
  • określać target, czyli grupę docelową, a dokładnie to do jakich użytkowników chcemy dotrzeć. Należy zastanowić się do jakiej grupy kierujemy swoje produkty lub usługi. Każda z grup docelowych może wymagać nieco innego podejścia do marketingu.
  • określać kanały komunikacji z jakich chcemy korzystać. Nie musimy być aktywni na wszystkich istniejących serwisach społecznościowych (szczególnie na początku), zwykle jest to mało efektywne. Dobór odpowiednich po części powiązany jest z wybraną wcześniej grupą docelową. Warto też sprawdzić z jakich kanałów komunikacji korzysta konkurencja.

Bezwzględnie jednak potrzebny będzie profil w serwisie Facebook – sprawdza się on w przypadku większości branż!

Jaki kanał komunikacji wybrać

Poniżej krótkie opisy najpopularniejszych kanałów komunikacji w Polsce:

  • Facebook – aktualnie najpopularniejszy portal w Polsce, którego raczej nie trzeba nikomu szczególnie przedstawiać. Użytkownicy serwisu mają możliwość udostępniania interesujących treści i zdjęć (potencjalnie naszych firmowych wpisów) oraz reagowania na nie.
  • Twitter – serwis społecznościowy umożliwiający mikroblogowanie – ograniczona długość wpisu do 140 znaków oraz charakterystyczne dla tego serwisu używanie hashtagów.
  • LinkedIn – serwis do budowania relacji biznesowych, udostępniania informacji o umiejętnościach danych użytkowników oraz publikowania ofert pracy (najlepszy w przypadku marketingu B2B).
  • YouTube – popularny serwis pozwalający na udostępnianie oraz materiałów wideo. Korzystny w przypadku video marketingu, może być stosowany np. do publikowania firmowych poradników.
  • Instagram – umożliwia publikowanie zdjęć i krótkich filmów. Doskonały serwis dla influencerów. Dobre miejsce do zaprezentowania firmowego produktu lub usługi.
  • Pinterest – podobnie jak Instagram serwis do prezentowania treści wizualnych. Użytkownicy dodatkowo mają możliwość katalogowania tematycznie zdjęć i dzielenia się z nimi z pozostałymi użytkownikami. Serwis pełen inspiracji np. modowych i wnętrzarskich.

Co i jak publikować

Działania w mediach społecznościowych wymagają pewnej regularności. Bo czy wiele osób zainteresuje się profilem firmy która publikuje 1 post rocznie? Raczej nie. Dodatkowo każdy nowy wpis to kolejna szansa na dotarcie do nowego użytkownika. Widzimy więc, że nie tylko pozycjonowanie może nam przynieść nowych klientów.

Postaw na regularne publikowanie treści oryginalnych, wysokiej jakości oraz ciekawych dla użytkownika. Wchodź w interakcje z użytkownikami np. odpowiadaj na komentarze oraz opinie (nawet te złe, starając się rozwiązać problem klienta lub proponując kontakt w prywatnej wiadomości).

Polecamy

Ostatnie artykuły