Błędy popełniane w Social Media

W dobie XXI wieku coraz większe znaczenie w szeroko pojętym marketingu internetowym mają social media. Dzięki nim mamy więcej możliwości zaprezentowania swoich produktów, oferowanych usług czy też bieżących aktualności, czyli ogólnie mówiąc – dotarcia do szerszego grona klientów.

W bardzo wielu branżach zazwyczaj samo pozycjonowanie stron nie wystarcza. Social media stanowią podstawowe źródło informacji i kontaktu z klientami, szczególnie dla nowych firm, chcących jak najszybciej zaistnieć w sieci. Wynika to z faktu, iż nowa strona internetowa potrzebuje czasu na zaindeksowanie i zaistnienie w sieci, co czasami trwa bardzo długo, a w przypadku social media mamy możliwość błyskawicznego dotarcia do klientów poprzez systematyczne dodawanie wpisów na własnym profilu.

Naturalne jest natomiast, że poprzez niewłaściwie działania w social media możemy również zaszkodzić naszej reputacji i pogorszyć wypracowaną dzięki pozycjonowaniu pozycję na rynku. Czego zatem należy unikać aby zabezpieczyć się przed utratą klientów lub pogorszeniem wypracowanego wizerunku firmy?

1 - Chaos i brak strategii

Założenie konta firmowego w najpopularniejszych serwisach społecznościowych, tj. Facebooku, Twitterze czy Instagramie, tylko dla samej zasady, może nie przynieść nam większych korzyści. Każdy z wymienionych serwisów jest inny, ma różny charakter i możliwości, został stworzony do innych celów.

Niezbędne jest zatem wypracowanie odpowiedniej strategii i jasne wyznaczenie celów, jakie chcemy osiągnąć. Kolejnym krokiem powinno być określenie, dzięki któremu kanałowi promocji możemy ten cel osiągnąć, bądź jeżeli już chcemy zaistnieć na każdym z popularnych social media – co dzięki każdemu z nich możemy osiągnąć.

Istotna jest również odpowiednia analiza i mierzenie efektów prowadzenia poszczególnych profili, aby jak najszybciej wyłapywać i poprawiać strategię, która nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

2 - Prezentowanie tylko pozytywnych opinii

Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi!

Można powiedzieć, że to samo tyczy się firmy, szczególnie nowej wchodzącej na rynek. Użytkownicy bardzo cenią sobie wszystkie opinie innych klientów, również te negatywne. Wszystko zależy od tego, jak odpowiemy na krytykę i naprawimy dane błędy.

Usuwanie zatem negatywnych komentarzy i pozostawianie tylko i wyłącznie tych '5 gwiazdkowych' wbrew pozorom wcale nie będzie wiarygodne dla klientów.

Kluczowe jest oczywiście, aby na wszystkie komentarze odpowiadać konstruktywnie, czasem nawet przyznając się do błędu oferując przy tym korzystną rekompensatę.

3 - Fake'owe konta

Jasne jest, że im więcej obserwatorów i likeów na profilu danej firmy, tym lepiej, ale tylko jeżeli jest to naturalne. Firmy niestety często chcą zdobyć bardzo szybko popularność w social media i wykorzystują do tego fikcyjne konta imitujące prawdziwych użytkowników. Bardzo łatwo jednak można zweryfikować, że popularność ta jest wygenerowana nienaturalnie – dla kilku wpisów mamy setki tysięcy obserwatorów.

Jak się łatwo domyśleć, takie praktyki – o ile w ogóle – przynoszą korzyści jedynie przez chwilę. Dalej bardziej zniechęcają użytkowników do danej firmy poprzez małą wiarygodność.

4 - Hashtagi

Ciężko określić konkretne granice optymalnej ilości hashtagów, które można stosować na poszczególnych social media, natomiast można przyjąć jedną wspólną zasadę – należy stosować taką ich ilość, aby nie zasypywać użytkowników tylko i wyłącznie hashtagamii i nie były one przerostem formy nad treścią. Z pewnością najlepszym medium do stosowania hashtagów jest Instagram, na którym ułatwiają one odnalezienie poszczególnych treści czy zdjęć.

Na Facebooku liczy się natomiast bardziej sam przekaz, zatem hashtagi należy tu stosować z rozsądkiem i jeżeli rzeczywiście będzie miało to sens.

5 - Błędy gramatyczne i inne

Mylenie się jest rzeczą ludzką i wiadomo, że błędy są i będą się zdarzały. Nie należy jednak podchodzić do tej kwestii lekceważąco, szczególnie jeżeli mówimy o błędach gramatycznych.

Jeżeli chcemy mieć do czynienia z uznaną i wiarygodną marką, wpisy na oficjalnym profilu firmy powinny być wolne od krytycznych błędów językowych – tym bardziej, że można się narazić na masę negatywnych czy też nawet ironicznych komentarzy, wpływających negatywnie na wizerunek firmy.

Polecamy

Ostatnie artykuły